Michaël Séguin
Assistant Professor | Faculty staff
Profile
Dr. Michaël Séguin is an assistant professor and director of the School of Leadership, Ecology and Equity at Saint Paul University, Ottawa. A sociologist of ethnic relations by training, he specializes in the development of policies and practices to foster Diversity, Equity, and Inclusion in community-based organizations (including settlement agencies) and higher education institutions. Since his doctoral research about the cognitive dimension of Israeli settler colonialism and the representation of the Palestinians it fosters, he is exploring ways of transforming the worldview of dominant group members and turning them into aspiring allies for social justice. His teaching and research have led him to explore power dynamics in organizations, ways to raise awareness of differences, and inclusive leadership.
Postdoc, Management, HEC Montréal, 2021
Ph.D., Sociology, Université de Montréal, 2019
M.A., Religious Studies, Université de Montréal, 2010
B.Th., Theology, Université de Montréal, 2005
- Selected Topics in Conflict Studies (ECS5120)
- Équité, diversité et inclusion (HUM5515)
- Practicing Leadership: Practicum III (HUM 5303)
- Equity, Diversity and Inclusion (HUM 5115)
- Transformative Leadership and Learning Communities (HUM 5123)
- Théories, pratiques et approches du leadership (HUM 5501
- Leadership Theory, Practices and Approaches (HUM 5101)
- Mouvements antiracistes et anticoloniaux (INS 3511)
- Transformative Leadership
- Transformational Learning
- Contemporary theories of leadership
- Diversity Management
- Settler Colonialism
- Critical Race Theory
Edited Books:
- Séguin, M., Guay, F., Boucher, M.-P., Lewis, D., & Héon-Morissette, B. (Eds.). (2022). Les enseignantes et enseignants contractuels dans l’université du 21e siècle. ACFAS. https://www.acfas.ca/sites/default/files/2022-11/Acfas_Cahier-scientifique_no120_numerique_VF_nov2022.pdf
- Bah, B., Rivard, A., & Séguin, M. (Eds.) (2014). Actes du IXe colloque de l’ACSSUM. Tradition(s) : au-delà des idées reçues. Association des cycles supérieurs en sociologie de l’Université de Montréal. https://socio.umontreal.ca/public/FAS/sociologie/Documents/5-Departement/Colloques_et_actes_de_colloques/Actes_du_IX_colloque_Mars2014.pdf
Refereed Chapters in Books:
- Séguin, M. (forthcoming). Is Zionism a Settler Colonial Project? A Review of the Israeli Academic Debate. Land, People and Culture. Acts of the 26th International Conference of Dar al-Kalima University in Bethlehem. DAK University Press
- Séguin, M. (2022). Sortir du paradigme de la précarité pour saisir l’agentivité des personnes chargées de cours : origines et visées de ce colloque. In M. Séguin, F. Guay, M.-P. Boucher, D. Lewis & B. Héon-Morissette (Eds.), Les enseignantes et enseignants contractuels dans l’université du 21e siècle (pp. 6-12). ACFAS. https://www.acfas.ca/sites/default/files/2022-11/Acfas_Cahier-scientifique_no120_numerique_VF_nov2022.pdf
- Lewis, D., Séguin, M., Guay, F., Boucher, M.-P. & Héon-Morissette, B. (2022). Pour une redéfinition de la place des chargées et chargés de cours dans l’université de l’avenir – un manifeste. In M. Séguin, F. Guay, M.-P. Boucher, D. Lewis & B. Héon-Morissette (Eds.), Les enseignantes et enseignants contractuels dans l’université du 21e siècle (pp. 131-142). ACFAS. https://www.acfas.ca/sites/default/files/2022-11/Acfas_Cahier-scientifique_no120_numerique_VF_nov2022.pdf
Non-refereed Chapters in Books:
- Séguin, M. (2022). The Changing Diversity and Inclusion Landscape of Canadian Universities: Lessons from the Université de Montréal Case. In J. Marques & S. Dhiman (Eds.), Leading with Diversity, Equity and Inclusion. Approaches, Practices and Cases for Integral Leadership Strategy (pp. 341-355). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-95652-3_21
- Bah, B., Rivard, A. & Séguin, M. (2014). Présentation. In B. Bah, A. Rivard & M. Séguin (Eds.). Actes du IXe colloque de l’ACSSUM. Tradition(s) : au-delà des idées reçues (pp. 3-5). Association des cycles supérieurs en sociologie de l’Université de Montréal. https://socio.umontreal.ca/public/FAS/sociologie/Documents/5-Departement/Colloques_et_actes_de_colloques/Actes_du_IX_colloque_Mars2014.pdf
- Séguin, M. (2013). La société est dans la classe : le SOL1901 comme observatoire social. In É. Audy (Ed.), Actes du colloque Recherche fondamentale et implication sociale du chercheur : la tour d’ivoire dans la rue ? (pp. 31-38). Association des cycles supérieurs en sociologie de l’Université de Montréal. https://socio.umontreal.ca/public/FAS/sociologie/Documents/5-Departement/Colloques_et_actes_de_colloques/Actes_colloque_2013.pdf
- Séguin, M. (2012). Mais où est passée la comparaison en sociologie ? Exploration critique des outils métathéoriques de Burrell et Morgan (1979) et Paulston (1994). In É. Audy (Ed.), Actes du colloque (Re)faire la sociologie : Entre héritage et critique (pp. 59-81). Association des cycles supérieurs en sociologie de l’Université de Montréal. https://socio.umontreal.ca/public/FAS/sociologie/Documents/5-Departement/Colloques_et_actes_de_colloques/Actes_Colloque_2011.pdf
- Séguin, M. (2009). Le corps crucifié comme idéal dans les écrits du fondateur de l’Opus Dei. In M. Allard, D. Couture et J.-G. Nadeau (Eds.). Pratiques et constructions du corps en christianisme (pp. 173-186). Fides.
Papers in Refereed Journals:
- Séguin, M., & Arcand, S. (2023). Gestionnaires de confession musulmane et parcours en emploi : des entraves aux stratégies individuelles. Politique et sociétés, 43(1). https://doi.org/10.7202/1101765ar
- Ponce-Morales, N., Thermil, M. M., Tremblay, L., Séguin, M., & Romanova, T. (2023). ÉquipOr et Black Lives Matter [Case Study and Pedagogical Notes]. Revue internationale de cas en gestion, 21(2). https://education.hec.ca/centredecas/app/fr/case-detail?id=9162&titleLang=fr
- Séguin, M. (2020). Enseigner l’éthique de la recherche qualitative en sociologie : réflexions sur quelques dilemmes pédagogiques et déontologiques. Sociologie et sociétés, 52(1), 189-211. https://doi.org/10.7202/1076727ar
- Massoui, S., & Séguin, M. (2020). Enquêter sur la violence conjugale au Maroc : les défis d’un féminisme intersectionnel du positionnement, Recherches qualitatives, 39(1), 107-129. https://doi.org/10.7202/1070018ar
- Séguin, M. (2016). Conceptualiser la colonialité d’Israël : retour sur la trajectoire d’une analyse polémique. Cahiers d’histoire. Revue d’histoire critique, (131), 135-154. https://doi.org/10.4000/chrhc.5192
- Séguin, M. (2005). René Girard et le Jésus révélateur de la violence humaine. Scriptura : nouvelle série, 7(1), 113-128.
- Séguin, M. (2005). Regard sur les théologies contextuelles. Dire, 15 (1), 41-44.
- Séguin, M. (2005) L’Opus Dei : quand l’impérialisme spirituel devient impérialiste sacrificiel. Scriptura : nouvelle série, 6(1), 131-145.
Papers in Non-refereed Journals:
- Séguin, M. (2023). Les politiques d’EDI offrent des voies méconnues pour faire progresser la lutte contre le racisme. Relations, (820), 7-8. https://id-erudit-org/iderudit/101336ac
- Séguin, M. (2022). Les communautés d’apprentissage : désapprendre à enseigner, sereinement. Perfectio, 39-40. https://issuu.com/cofa-fad/docs/perfectio-automne2022-cocr_ation-fr-web
- Séguin, M. (2021). Aux champs, citoyens ! Agroécologie et transition juste au Québec. Relations, (813), 14-16. https://id.erudit.org/iderudit/96102ac
- Séguin, M. (2021). La résistance comme nécessité vitale à Gaza », Relations, (812), 28-29. https://id.erudit.org/iderudit/95323ac
- Séguin, M. (2020). Vers le télé-enseignement tous azimuts ? Relations, (810), 35-37. https://id.erudit.org/iderudit/93992ac
- Séguin, M. (2019). L’indignation comme point de départ : retour sur un parcours d’initiation sociologique. Découvrir, (9). https://www.acfas.ca/publications/decouvrir/2019/09/indignation-point-depart-retour-parcours-initiation-sociologique
- Séguin, M. (2018). L’enseignement supérieur sous-traité. Relations, (797), 9-10. http://id.erudit.org/iderudit/88419ac
- Séguin, M. (2017). Mobilisation pour l’enseignement supérieur. Relations, (792), 7-8. http://id.erudit.org/iderudit/86221ac
- Séguin, M. (2016). Israël : un colonialisme de peuplement plus que centenaire. Relations, (782), 34-36. http://id.erudit.org/iderudit/80018ac
- Séguin, M. (2014). Bilan dévastateur à Gaza. Relations, (775), 5-6. http://id.erudit.org/iderudit/72898ac
- Séguin, M. (2007). Quand l’Afrique s’ouvre à un autre monde possible. Relations, (716), 8. www.cjf.qc.ca/fr/relations/article.php?ida=507
- Séguin, M. (2006). Récit d’un voyage de dialogue inter-visionnel à Jérusalem : le choc du dialogue authentique. Bulletin annuel 2005-2006. Chaire de recherche religion, culture et société, Université de Montréal, 19-20.
- Debunne, C., & Séguin, M. (2005). Le choc des cultures. Liturgie, foi et culture, 39(182), 12-15.
- Séguin, M. (2004). Jean-Paul II et les jeunes : fascination réciproque ? Prêtre et pasteur, (107), 659-661.
Book and Documentary Reviews:
- Séguin, M. (2019). Denys Delâge et Jean-Philippe Warren, Le Piège de la liberté. Les peuples autochtones dans l’engrenage des régimes coloniaux, Montréal, Boréal, 2017, 440 p. Relations, (801), 45-46. https://id.erudit.org/iderudit/90309ac
- Séguin, M. (2019). Jeff Halper, 2015, War Against the People: Israel, the Palestinians and Global Pacification, PlutoPress, Londres, 2015, 340 p. Revue des mondes musulmans et de la Méditerranée, (146). https://doi.org/10.4000/remmm.10276
- Séguin, M. (2017). Ilan Halevi, 2015, Judéophobie et islamophobie : l’effet miroir, Éditions Syllepse, Paris, 187 p. Revue des mondes musulmans et de la Méditerranée, (142). http://journals.openedition.org/remmm/9396
- Séguin, M. (2016). Jean-Pierre Filiu, Les Arabes, leur destin et le nôtre. Histoire d’une libération, Paris, La Découverte, 2015, 262 p., Relations, (786), 47-48. http://id.erudit.org/iderudit/83191ac
- Séguin, M. (2016). Delphine Piperni (réal.), Les grandes soifs, Lowik Média, Québec, 2015, 52 min. Relations, (785), 49. http://id.erudit.org/iderudit/82598ac
- Séguin, M. (2016). Wissam Alhaj, Nicolas Dot-Pouillard et Eugénie Rébillard, De la théologie à la libération ? Une histoire du Jihad islamique palestinien, Paris, La Découverte, 2014, 216 p. Cahiers d’histoire. Revue d’histoire critique, (130), 181-184. https://chrhc.revues.org/5092
- Séguin, M. (2015). Eyal Sivan (réal.), État commun. Conversation potentielle [1], Momento !, Paris, 2012, 120 min. Vivre ensemble, 23(79). http://cjf.qc.ca/fr/ve/article.php?ida=3677
- Séguin, M. (2015). Yvan Dubuc et Carole Pouliquin (réal.), L’empreinte, ISCA films, Québec, 2014, 88 min. Relations, (778), 41. http://id.erudit.org/iderudit/77935ac
- Séguin, M. (2015). Benoît Bréville et Dominique Vidal (dir.), Les mondes insurgés. Altermanuel d’histoire contemporaine, Paris, Le Monde diplomatique, 180 p. Relations, (777), 43-44. http://id.erudit.org/iderudit/73711ac
Thesis:
- Séguin, M. (2018). Se représenter dominant et victime : sociographie de la doxa coloniale israélienne [Doctoral Thesis]. Department of Sociology, Université de Montréal. https://doi.org/1866/21786
- Séguin, M. (2009). Des pacifistes israéliens : Contextualisation sociohistorique de l’émergence des camps de la paix achkenazim et haredim (1881-2009) [Master’s Thesis]. Faculty of Theology and Religious Studies, Université de Montréal. https://doi.org/1866/3843
Research Reports:
- Séguin, M., Briciu, B., MacDonald, A., Okunlola, M., Zohni, S., & Kouri, C. (April 2024). Feeling Like an Insider or Just a Means to an End? Equity and Inclusion Through the Lens of Immigrant Frontline Workers in the Ontario Settlement Sector. Saint Paul University and National Newcomer Navigation Network.
- Kouaouci, A., Séguin, M., Sotomayor, E., & El-Jamaï, Y. (June 2021). À tâche égale, conditions inégales : une analyse différenciée selon le sexe et la racisation de l’exercice de la fonction de chargé de cours à l’Université de Montréal. Syndicat des chargées et chargés de cours de l’Université de Montréal.
- Beaupré, C., Ferland, M., Penafiel, R., Pontbriand, I., Séguin, M., & Bousquet, R. (May 2019). L’enseignement à distance : enjeux pédagogiques, syndicaux et sociétaux. Comité école et société, Fédération nationale des enseignantes et des enseignants du Québec. https://fneeq.qc.ca/wp-content/uploads/190424EnseignementADistance-FINAL_CES_CF3_mai-2019.pdf
- Beaupré, C., Ferland, M., Penafiel, R., Pontbriand, I., Séguin, M., & Bousquet, R. (December 2018). La formation des maîtres au Québec : Enjeux et débats. Comité école et société, Fédération nationale des enseignantes et des enseignants du Québec. https://fneeq.qc.ca/wp-content/uploads/2018-12-12- Formation-des-ma%C3%AEtres.pdf
- Beaupré, C., Ferland, M., Penafiel, R., Pontbriand, I., Séguin, M., Skelli, S., & Bousquet, R. (October 2018). Réflexions sur les dossiers à caractère sexuel en enseignement supérieur. Pour la suite d’un monde plus égalitaire. Comité école et société, Fédération nationale des enseignantes et des enseignants du Québec. https://fneeq.qc.ca/wp-content/uploads/FNEEQ_Ecole_et_societe_VACS_Octobre2018.pdf
- Séguin, M., & Woodley, T. (March 2013). Israel: Democracy or Ethnocracy? Part 2. Legislating Injustice Under the Netanyahu Government (2009-2012). Canadians for Justice and Peace in the Middle East. http://www.cjpmo.org/DisplayDocument.aspx?DocumentID=2807
- Séguin, M., & Woodley, T. (September 2012). Israel: Democracy or Ethnocracy? Part 1. A Perspective from the Israeli “Tent Revolt” of 2011. Canadians for Justice and Peace in the Middle East. http://www.cjpmo.org/DisplayDocument.aspx?DocumentID=2427
University Reports
- Séguin, M., Levesque, L. M., Ste-Marie, L, & Briciu, B. (December 2021). Pour un leadership adaptatif aux Facultés des sciences humaines et de philosophie. Université Saint-Paul.
- Amiraux, V., Bal, A., Bouikni, A., Fournelle, S., Gariépy, A., Gingras, F., Hobeila, S., Karazivan, N., Lefrançois, P., Séguin, M., Araya-Moreno, J., & Oder, N. (June 2021). Rapport de la Mission du recteur sur la liberté d’expression en contexte universitaire. Université de Montréal. https://www.umontreal.ca/missiondurecteur/
- Guay, F., Séguin, M., & Kantorowski, F. (April 2016). La place des chargées et chargés de cours dans l’université de l’avenir. Syndicat des chargées et chargés de cours de l’Université de Montréal. http://scccum.ca/wp-content/uploads/2016/05/M%C3%A9moire-transfo-pour-site-SCCCUM.pdf
- National Newcomer Navigation Network (April 25, 2024). Featured Member: Michaël Séguin. https://www.newcomernavigation.ca/en/news/featured-member-micha-l-s-guin.aspx
- Kanoté, K. (December 15, 2023). Génocide : les dessous d’un mot puissant et complexe. La converse. https://www.laconverse.com/articles/genocide-les-dessous-dun-mot-puissant-et-complexe
- Adwan, A. (February 23, 2023). Professors undertake ground-breaking research on EDI implementation in the settlement sector workplace at Saint Paul University. Mainstreeter. http://www.mainstreeter.ca/index.php/2023/02/23/professors-undertake-ground-breaking-research-on-edi-implementation-in-the-settlement-sector-workplace-at-saint-paul-university/
- Bourassa, J. (November 21, 2022). New Study Explores EDI Practices in Grassroots Organizations. Saint Paul University, Ottawa. https://ustpaul.ca/en/new-study-explores-edi-practices-in-grassroots-organizations_7662_17.htm
- Bonny, C. A. (July 15, 2022). Entrevue avec Michaël Séguin sur ses recherches, l’ÉDI et la décolonisation. Entre nous estival. Rogers TV, Ottawa. https://youtu.be/HPaMiccq6Pw
- Bonny, C. A. (March 18, 2022). Entrevue avec Michaël Séguin sur le leadership transformatif. Entre nous. Rogers TV, Ottawa. https://youtu.be/M4nLo9Jyp7o