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Profile
Michaël Séguin is assistant professor at the Providence School of Transformative Leadership and Spirituality. He holds a doctorate degree in Sociology from the Université de Montréal and specializes in Equity, Diversity and Inclusion (EDI) in organizations. His postdoctoral research addressed the challenges Muslim managers, as members of a racialized minority, are facing in their career progression in Quebec. His doctoral research analyzed the cognitive dimension of Israeli settler colonialism and the representation of the Palestinians it fosters. His current research focuses on inclusive leadership, diversity training and allyship in the third sector, especially in community-based organizations.
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HUM 5101 - Leadership Theory, Practices and Approaches
Overview of current literature on the theories, practices and approaches to leadership. Exploration of definitions and the dynamics of transformative learning and their implications for the development of effective leadership.
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HUM 5123 - Transformative Leadership and Learning Communities
Theoretical frameworks of learning communities that underline systemic and social change. Emphasis on use of language, feedback, vision, inspiration, influence, and creativity as tools for positive change.
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INS 3511 - Mouvements antiracistes et anticoloniaux
Analyse de la trajectoire et des dynamiques de mouvements sociaux centrés sur des enjeux de colonialisme et racisme.
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HUM 5115 - Equity, Diversity and Inclusion
Overview of the main diversity markers (ex. culture, race, religion, age, social class, gender identity, gender expression, sexual orientation, capacity) and power relations that define people bearing them as “others.” Exploration of strategies to challenge discrimination and foster diversity and inclusion in a transformative way
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HUM 5501 - Théories, pratiques et approches du leadership
Aperçu de la littérature concernant les théories, pratiques et approches du leadership. Exploration des définitions et des dynamiques de l’apprentissage transformatif pour le développement d’un leadership efficace.
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HUM 5303 - Practicing Leadership: Practicum III
Building on previous learning in collaboration with the onsite mentor and practicum professor, students identify specific learning goals emerging from Practicing Leadership I and develop and evaluate action plans to enhance their leadership abilities. Leadership skills that serve transformative processes are emphasized. Graded S/NS.
Prerequisites: HUM 5301 Practicing Leadership and Professional Ethics: Practicum I.
Postdoc, Management, HEC Montréal, 2021
Ph.D., Sociology, Université de Montréal, 2019
M.A., Religious Studies, Université de Montréal, 2010
B.Th., Theology, Université de Montréal, 2005
Books Edited:
- Séguin, M., F. Guay & M.-P. Boucher (Eds.) (in progress). Actes du colloque Subalternité et agentivité : les enseignant.e.s contractuel.le.s au sein des universités du 21e siècle, Montréal, ACFAS.
- Bah, B., A. Rivard & M. Séguin (Eds.) (2014). Actes du IXe colloque de l’ACSSUM, Tradition(s) : au-delà des idées reçues, Montréal, Association des cycles supérieurs en sociologie de l’Université de Montréal.
Non-refereed Chapters in Books:
- Séguin, M. (in progress). « Sortir du paradigme de la précarité : origines et visées de ce colloque », in Actes du colloque Subalternité et agentivité : les enseignant.e.s contractuel.le.s au sein des universités du 21e siècle, edited by M. Séguin, M., F. Guay & M.-P. Boucher. Montréal, ACFAS.
- Séguin, M. (2022). « The Changing Diversity and Inclusion Landscape of Canadian Universities: Lessons from the Université de Montréal Case », in Leading With Diversity, Equity and Inclusion – Approaches, Practices and Cases for Integral Leadership Strategy, edited by J. Marques & S. Dhiman, Berlin : Springer, , on-line: https://doi.org/10.1007/978-3-030-95652-3_21.
- Bah, B., A. Rivard & M. Séguin (2014). « Présentation », in Actes du IXe colloque de l’ACSSUM, Tradition(s) : au-delà des idées reçues, Montréal, Association des cycles supérieurs en sociologie de l’Université de Montréal, pp. 3-5.
- Séguin, M. (2013). « La société est dans la classe : le SOL1901 comme observatoire social », Actes du colloque Recherche fondamentale et implication sociale du chercheur : la tour d’ivoire dans la rue ?, Montréal : Association des cycles supérieurs en sociologie de l’Université de Montréal, pp. 31-38.
- Séguin, M. (2012). « Mais où est passée la comparaison en sociologie ? Exploration critique des outils métathéoriques de Burrell et Morgan (1979) et Paulston (1994) », Actes du colloque (Re)faire la sociologie : Entre héritage et critique, Montréal : Association des cycles supérieurs en sociologie de l’Université de Montréal, pp. 59-81.
- Séguin, M. (2009). « Le corps crucifié comme idéal dans les écrits du fondateur de l’Opus Dei », in Pratiques et constructions du corps en christianisme, edited by M. Allard, D. Couture & J.-G. Nadeau, Montréal : Fides, pp. 173-186.
Papers in Refereed Journals:
- Ponce-Morales, N., M. M. Thermil, L. Tremblay, M. Séguin & T. Romanova (in progress). « Black Lives Matter et Équipair [case study and pedagogical note] », International Journal of Case Studies in Management.
- Séguin, M., S. Arcand et Jamel Stambouli (in progress). « Twenty Years after 9/11: What Have We Learned? A Systematic Review of Literature on Muslims’ Participation in the Workplace », Human Resource Management.
- Séguin, M. et S. Arcand (under review). « Gestionnaires de confession musulmane et parcours en emploi : des entraves aux stratégies individuelles », Politique et sociétés, special issue « Racisme et islamophobie au Québec : Enjeux théoriques, représentations, expériences et résistances ».
- Séguin, M. Michaël (2020). « Enseigner l’éthique de la recherche qualitative en sociologie : réflexions sur quelques dilemmes pédagogiques et déontologiques », Sociologie et sociétés 52(1), pp. 189-211, on-line: https://doi.org/10.7202/1076727ar.
- Massoui, S. et M. Séguin (2020). « Enquêter sur la violence conjugale au Maroc : les défis d’un féminisme intersectionnel du positionnement », Recherches qualitatives 39(1), pp. 107-129, on-line: https://doi.org/10.7202/1070018ar.
- Séguin, M. (2016). « Conceptualiser la colonialité d’Israël : retour sur la trajectoire d’une analyse polémique », Cahiers d’histoire. Revue d’histoire critique 131, pp. 135-154, on-line: https://doi.org/10.4000/chrhc.5192.
- Séguin, M. (2005). « René Girard et le Jésus révélateur de la violence humaine », Scriptura : nouvelle série 7 (1), pp. 113-128.
- Séguin, M. (2005). « Regard sur les théologies contextuelles », Dire 15 (1), pp. 41-44.
- Séguin, M. (2005) « L’Opus Dei : quand l’impérialisme spirituel devient impérialiste sacrificiel », Scriptura : nouvelle série 6 (1), pp. 131-145.
Papers in Non-refereed Journals:
- Séguin, M. (2021). « Aux champs, citoyens ! Agroécologie et transition juste au Québec », Relations 813 (summer), pp. 14-16, on-line: https://id.erudit.org/iderudit/96102ac.
- Séguin, M. (2021). « La résistance comme nécessité vitale à Gaza », Relations 812 (spring), pp. 28-29, on-line: https://id.erudit.org/iderudit/95323ac.
- Séguin, M. (2020). « Vers le télé-enseignement tous azimuts ? », Relations 810 (September-October), pp. 35-37, on-line: https://id.erudit.org/iderudit/93992ac.
- Séguin, M. (2019). « L’indignation comme point de départ : retour sur un parcours d’initiation sociologique », Découvrir 9 (September), on-line: https://www.acfas.ca/publications/decouvrir/2019/09/indignation-point-depart-retour-parcours-initiation-sociologique.
- Séguin, M. (2018). « L’enseignement supérieur sous-traité », Relations 797 (July-August), pp. 9-10, on-line: http://id.erudit.org/iderudit/88419ac.
- Séguin, M. (2017). « Mobilisation pour l’enseignement supérieur », Relations 792 (September-October), pp. 7-8, on-line: http://id.erudit.org/iderudit/86221ac.
- Séguin, M. (2016). « Israël : un colonialisme de peuplement plus que centenaire », Relations 782 (January-February), pp. 34-36, on-line: http://id.erudit.org/iderudit/80018ac.
- Séguin, M. (2014). « Bilan dévastateur à Gaza », Relations 775 (November-December), pp. 5-6, on-line: http://id.erudit.org/iderudit/72898ac.
- Séguin, M. (2007). « Quand l’Afrique s’ouvre à un autre monde possible », Relations 716 (April-May), p. 8, on-line: www.cjf.qc.ca/fr/relations/article.php?ida=507.
- Séguin, M. (2006). « Récit d’un voyage de dialogue inter-visionnel à Jérusalem : le choc du dialogue authentique », Bulletin annuel 2005-2006, Chaire de recherche religion, culture et société, Université de Montréal, pp. 19-20.
- Debunne, C. et M. Séguin (2005). « Le choc des cultures », Liturgie, foi et culture 39 (182), pp. 12-15.
- Séguin, M. (2004). « Jean-Paul II et les jeunes : fascination réciproque ? », Prêtre et pasteur 107 (December), pp. 659-661.
Book and Documentary Reviews:
- Séguin, M. (2019). « Denys Delâge et Jean-Philippe Warren, Le Piège de la liberté. Les peuples autochtones dans l’engrenage des régimes coloniaux, Montréal, Boréal, 2017, 440 p. », Relations 801 (March-April), pp. 45-46, on-line:https://id.erudit.org/iderudit/90309ac.
- Séguin, M. (2018). « Jeff Halper, 2015, War Against the People: Israel, the Palestinians and Global Pacification, PlutoPress, Londres, 2015, 340 p. », Revue des mondes musulmans et de la Méditerranée, on-line:https://journals.openedition.org/remmm/10276.
- Séguin, M. (2017). « Ilan Halevi, 2015, Judéophobie et islamophobie : l’effet miroir, Éditions Syllepse, Paris, 187 p. », Revue des mondes musulmans et de la Méditerranée 142 (December), on-line:http://journals.openedition.org/remmm/9396.
- Séguin, M. (2016). « Jean-Pierre Filiu, Les Arabes, leur destin et le nôtre. Histoire d’une libération, Paris, La Découverte, 2015, 262 p. », Relations 786 (September-October), pp. 47-48, on-line:http://id.erudit.org/iderudit/83191ac.
- Séguin, M. (2016). « Delphine Piperni (réal.), Les grandes soifs, Lowik Média, Québec, 2015, 52 min. », Relations 785 (July-August), p. 49, on-line: http://id.erudit.org/iderudit/82598ac.
- Séguin, M. (2016). « Wissam Alhaj, Nicolas Dot-Pouillard et Eugénie Rébillard, De la théologie à la libération ? Une histoire du Jihad islamique palestinien, Paris, La Découverte, 2014, 216 p. », Cahiers d’histoire. Revue d’histoire critique 130 (January-March), pp. 181-184, on-line: https://chrhc.revues.org/5092.
- Séguin, M. (2015). « Eyal Sivan (réal.), État commun. Conversation potentielle [1], Momento !, Paris, 2012, 120 min. », Vivre ensemble 23 (79), on-line: http://cjf.qc.ca/fr/ve/article.php?ida=3677.
- Séguin, M. (2015). « Yvan Dubuc et Carole Pouliquin (réal.), L’empreinte, ISCA films, Québec, 2014, 88 min. », Relations 778 (May-June), p. 41, on-line: http://id.erudit.org/iderudit/77935ac.
- Séguin, M. (2015). « Benoît Bréville et Dominique Vidal (dir.), Les mondes insurgés. Altermanuel d’histoire contemporaine, Paris, Le Monde diplomatique, 180 p. », Relations 777 (March-April), pp. 43-44, on-line: http://id.erudit.org/iderudit/73711ac.
Thesis:
- Séguin, M. (2018). Se représenter dominant et victime : sociographie de la doxa coloniale israélienne, Doctoral thesis in sociology, Université de Montréal, 451 p., on-line: http://hdl.handle.net/1866/21786.
- Séguin, M. (2009). Des pacifistes israéliens : Contextualisation sociohistorique de l’émergence des camps de la paix achkenazim et haredim (1881-2009), Master's thesis in religious studies, Université de Montréal, 181 p., on-line: http://hdl.handle.net/1866/3843.
Research Reports:
- Amiraux, V., A. Bal, A. Bouikni, S. Fournelle, A. Gariépy, F. Gingras, S. Hobeila, N. Karazivan, P. Lefrançois, M. Séguin, J. Araya-Moreno et N. Oder (June 2021). Rapport de la Mission du recteur sur la liberté d’expression en contexte universitaire, Université de Montréal, Montréal, 74 p., on-line: https://www.umontreal.ca/missiondurecteur/.
- Kouaouci, A., M. Séguin, E. Sotomayor et Y. El-Jamaï (June 2021). À tâche égale, conditions inégales : une analyse différenciée selon le sexe et la racisation de l’exercice de la fonction de chargé de cours à l’Université de Montréal, Montréal, Syndicat des chargées et chargés de cours de l’Université de Montréal, 52 p.
- Beaupré, C., M. Ferland, R. Penafiel, I. Pontbriand, M. Séguin et R. Bousquet (May 2019). L’enseignement à distance : enjeux pédagogiques, syndicaux et sociétaux, Montréal, Fédération nationale des enseignantes et des enseignants du Québec, Comité École et société, 123 p., on-line: https://fneeq.qc.ca/wp-content/uploads/190424EnseignementADistance-FINAL_CES_CF3_mai-2019.pdf.
- Beaupré, C., M. Ferland, R. Penafiel, I. Pontbriand, M. Séguin et R. Bousquet (December 2018). La formation des maîtres au Québec : Enjeux et débats, Montréal, Fédération nationale des enseignantes et des enseignants du Québec, Comité École et société, 80 p., on-line: https://fneeq.qc.ca/wp-content/uploads/2018-12-12- Formation-des-ma%C3%AEtres.pdf.
- Beaupré, C., M. Ferland, R. Penafiel, I. Pontbriand, M. Séguin, S. Skelli et R. Bousquet (October 2018). Réflexions sur les dossiers à caractère sexuel en enseignement supérieur. Pour la suite d’un monde plus égalitaire, Montréal, Fédération nationale des enseignantes et des enseignants du Québec, Comité École et société, 29 p., on-line: https://fneeq.qc.ca/wp-content/uploads/FNEEQ_Ecole_et_societe_VACS_Octobre2018.pdf.
- Guay, F., M. Séguin et F. Kantorowski (April 2016). La place des chargées et chargés de cours dans l’université de l’avenir, rédaction par, Montréal, Syndicat des chargées et chargés de cours de l’Université de Montréal, 21 p., on-line: http://scccum.ca/wp-content/uploads/2016/05/M%C3%A9moire-transfo-pour-site-SCCCUM.pdf.
- Séguin, M. et Thomas Woodley (March 2013). Israel: Democracy or Ethnocracy? Part 2. Legislating Injustice Under the Netanyahu Government (2009-2012), Montréal, Canadians for Justice and Peace in the Middle East, 58 p., on-line: àhttp://www.cjpmo.org/DisplayDocument.aspx?DocumentID=2807.
- Séguin, M. et Thomas Woodley (September 2012). Israel: Democracy or Ethnocracy? Part 1. A Perspective from the Israeli “Tent Revolt” of 2011, Montréal, Canadians for Justice and Peace in the Middle East, 36 p., on-line: http://www.cjpmo.org/DisplayDocument.aspx?DocumentID=2427.