Cours offerts à distance
Les différents types de cours
Tous les cours offerts à l’Université Saint-Paul ont une composante informatique via une plate-forme de gestion des apprentissages appelée BrightSpace. Cependant, Adobe Connect, Zoom ou Teams peuvent aussi être utilisés.
Toute communication électronique entre professeurs et étudiants se fait via les courriels @ustpaul.ca pour les professeurs et via les courriels @uottawa.ca pour les étudiants.
Quatre types de cours sont offerts à l’Université Saint-Paul :
Cours en salle de classe
- Ce type de cours est offert en salle de classe, en présence du professeur et des étudiants.
Cours à distance
- Ce type de cours est diffusé en direct (en mode synchrone) par le professeur via la plate-forme de gestion des apprentissages.
- Les étudiants peuvent se brancher au cours en temps réel (en mode synchrone) ou, si le cours a été enregistré, en différé (en mode asynchrone). Important : ce ne sont pas tous les cours à distance qui sont enregistrés.
- Même si certains cours sont parfois donnés simultanément en salle de classe et à distance, un étudiant inscrit à un cours à distance ne peut pas se présenter en salle de classe. De la même manière, un étudiant inscrit à un cours en salle de classe doit se présenter en personne en salle de classe.
Cours en ligne
- Ce type de cours est préenregistré et offert uniquement en ligne en différé (en mode asynchrone) via la plate-forme de gestion des apprentissages.
Cours hybrides
Les cours hybrides combinent deux types de cours. Voici les exemples les plus courants :
- Une partie du cours est offerte en ligne (en mode asynchrone); l’autre partie est offerte à distance (en mode synchrone).
- Une partie du cours est offerte en ligne (en mode asynchrone); l’autre partie du cours est offerte en salle de classe, à des dates préétablies.
- Une partie du cours est offerte à distance (parfois obligatoirement en mode synchrone, parfois en mode synchrone ou asynchrone); l’autre partie du cours est offerte en salle de classe, à des dates préétablies.
Les cours offerts par le biais de cette formation de pointe sont secondés d’une équipe technique qui répond aux besoins des étudiants et des professeurs.
N’hésitez pas à communiquer avec l’équipe du Service de l’informatique et de l’enseignement à distance pour une démonstration ou pour toute question à cet effet : cms-msc@ustpaul.ca
Pour toute information quant à l’inscription à un cours à distance, veuillez communiquer avec le Bureau des admissions : Premier.Cycle-Undergrad@ustpaul.ca ou Etudes.Sup-Grad.Studies@ustpaul.ca
Droit canonique

Printemps / Été 2020
![]() Supreme authority of the Church: Roman Pontiff, College of Bishops and Ecumenical Council. Synod of Bishops, College of Cardinals, Roman Curia, legates. Groupings of particular Churches: ecclesiastical provinces and regions, metropolitans, particular councils (plenary and provincial), conferences of bishops. (cc. 330-367; 431-459)
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![]() Common norms. Religious institutes: religious houses, governance of institutes, admission of candidates and formation of members, obligations and rights of the institutes and of their members, apostolate of institutes, separation of members from the institute, religious who are bishops, conferences of major superiors. Secular institutes. Societies of apostolic life. (cc. 573-633; 641-717, 719-740, 742-746)
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![]() Study of interdisciplinary problems with a large canonical component or of specialized questions not covered by the Code of Canon Law. Each academic year the details of the course will be made available in advance to the students.
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![]() Study of interdisciplinary problems with a large canonical component or specialized questions not covered by the Code of Canon Law.
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Automne 2020
![]() Basics of ecclesiastical Latin.
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![]() Sanctifying function of the Church and the sacraments. Communicatio in sacris. Baptism. Confirmation. Holy Eucharist. Penance. Anointing of the Sick. Order. Other acts of divine worship: sacramentals, liturgy of the hours, funerals, veneration of saints, sacred images and relics, vows and oaths. Sacred places: churches, oratories, private chapels, shrines, altars, cemeteries. Sacred times: feast days, days of penance. (cc. 834-1054, 1166-1253) ¬Excluded: DCA 5204|
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![]() Fundamental concepts in canon law. Ecclesiastical laws. Custom. Statutes and rules of order. Physical and juridic persons. Juridic acts. Power of governance. Prescription. Computation of time. (cc. 1-28, 94-144, 197-203) ¬Excluded: DCA 5102
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![]() The Christian Faithful, their obligations and rights. Obligations and rights of the laity. Clergy: formation, incardination, obligations and rights. Personal Prelatures. Associations of the Christian faithful, public and private. (cc. 204-327) Excludes; DCA 5208
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![]() General decrees and instructions. Singular administrative acts: singular decrees and precepts, rescripts, privileges, dispensations. Ecclesiastical offices. Presentation and drafting of singular and general decrees, precepts, and rescripts for routine and exceptional matters. Practical application: internal and external diocesan structures, sacraments, finances, civil law. (cc. 29-93, 145-183) Exclusion: DCA 5306, DCA 6322
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![]() Methodology for canonical research and writing. History of canonical sources. History of canonical institutions. Excluded: DCA 5512, DCA 5121
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![]() Loss of ecclesiastical office: resignation, transfer, removal, privation. Loss of the clerical state. Declaration of the nullity of sacred ordination. Methods of avoiding trials. Administrative recourse. Procedure in the removal or transfer of pastors. (cc.184-196, 290-293, 1708-1716, 1732-1752)
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![]() Ecclesiastical goods. Acquisition of goods. Administration of goods, ordinary and extraordinary. Contracts: alienation, threatening transactions, leases. Pious wills. Pious trusts. Pious foundations: autonomous and non-autonomous. Goods of institutes of consecrated life and societies of apostolic life. (cc. 1254-1310, 634-640, 718, 741)
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![]() Punishment of delicts. Penal laws and penal precepts. Subjects of penal sanctions. Penalties and other punishments: censures, expiatory penalties, penal remedies, penances. Application of penalties. Cessation of penalties. Penalties for individual delicts. Penal process: preliminary investigation, development of the judicial and extrajudicial process, action to repair damages. (cc. 1311-1399, 1717-1731)
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![]() Study of interdisciplinary problems with a large canonical component or of specialized questions not covered by the Code of Canon Law.
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![]() Ministry of the Divine Word: preaching the word of God, catechetical instruction. Missionary activity. Catholic education: schools, Catholic universities and other institutes of higher studies, ecclesiastical universities and faculties. Instruments of social communication and books in particular. Profession of faith. (cc. 747-833) Excludes: DCA 5208
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![]() Study of interdisciplinary problems with a large canonical component or of specialized questions not covered by the Code of Canon Law. Each academic year the details of the course will be made available in advance to the students.
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![]() Étude de problèmes interdisciplinaires avec une forte composante canonique ou de questions spécialisées qui ne sont pas couvertes par le Code de droit canonique. Le programme précis sera communiqué à l’avance aux étudiants pour chaque année académique.
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![]() Etude du latin ecclésiastique de niveau avancé. Traduction de textes canoniques: Codex iuris canonici, Codex canonum ecclesiarum orientalium, autres sources canoniques. (Préalables : DCA 3509 ou une connaissance équivalente au jugement du doyen de la Faculté du droit canonique; connaissance passive de l'anglais.)
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Hiver 2021
![]() Intermediate level of ecclesiastical Latin.
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![]() Trials in general. Competent forum. Different grades and kinds of tribunals: first instance, second instance, tribunals of the Apostolic See. Discipline to be observed in tribunals: duties of judges and tribunal ministers, order of adjudication, time limits and delays, place of the trial, persons to be admitted to the court, manner of preparing and keeping the acts. Parties in a case. Actions and exceptions. Oral contentious process. (cc. 1400-1500, 1656-1677)
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![]() Separation of the spouses with the dissolution of the marriage bond (dissolution of ratified and non-consummated marriages, dissolution in virtue of the Pauline privilege, dissolution in favour of the faith). Separation of the spouses with the bond remaining. Convalidation of marriage. Procedure in presumed death of a spouse. (cc. 1141-1165, 1692-1707) Exclusion: DCA 5133
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![]() Introduction of a case: the libellus, citation and notification of judicial acts. Joinder of the issue. Trial of litigation. Proofs. Incidental cases. Publication of the acts. Conclusion of the case. Discussion of the case. Pronouncements of the judge. Challenge of the sentence: complaint of nullity, appeal. Res iudicata and Restitutio in integrum. Judicial expenses and gratuitous legal assistance. Execution of the sentence. The documentary process for marriage cases. (cc. 1501-1655, 1678-1691)
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![]() Study of interdisciplinary problems with a large canonical component or of specialized questions not covered by the Code of Canon Law. Each academic year the details of the course will be made available in advance to the students.
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![]() Interprétation des sources canoniques dans la version originale latine. (Préalables : DCA 6921 ou une connaissance équivalente au jugement du doyen de la Faculté du droit canonique); connaissance passive de l'anglais)
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![]() Canonical notion of marriage. Marriage preparation. Impediments: in general and specific. Matrimonial consent. Canonical form. Mixed marriages. Marriages celebrated secretly. Effects of marriage. (cc. 1055-1140) Exclusion: DCA 5125
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![]() Study of interdisciplinary problems with a large canonical component or specialized questions not covered by the Code of Canon Law.
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![]() Study of interdisciplinary problems with a large canonical component or specialized questions not covered by the Code of Canon Law.
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![]() Study of interdisciplinary problems with a large canonical component or specialized questions not covered by the Code of Canon Law.
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Printemps / Été 2021
![]() Study of jurisprudence focusing on the grounds of nullity of matrimonial consent, with special focus on the jurisprudence of the Roman Rota. Excluded: DCA 6321
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![]() Jurisprudence. Practical application: introduction of a marriage nullity case, instruction, conclusion, decision, appeal. Drafting of decrees, advocate s pleas, remarks of the defender of the bond, sentences.
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![]() Research on a particular canonical subject resulting in its presentation to the seminar group and director, and in submission of a written project.
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École d'études de conflits

Printemps / Été 2020
![]() A multidisciplinary examination of trauma: Disruption of responsive mechanisms. Decision making in crises. Contributing factors affecting the impact of trauma. Conflict and psychological transformation.
Prerequisites: PSY1101 and PSY1102 or IPA1121 and IPA1122.
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![]() Prerequisites: ECS2191, ECS2192.
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![]() Theoretical concepts to understand the dynamics of religious and ethnic conflicts. Application of these concepts to particular situations. Religion, ethnicity, gender, class, and other identity signifiers. Human identity needs, mimetic theory, and structures of domination. Ethno-nationalist movements and victimization.
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![]() Dégénérescence des conflits en atrocités inoubliables et impardonnables. Causes, mécanismes et attitudes qui mènent à des formes de violence collective extrêmes. Rôle de la foi dans la guérison de la mémoire. Étude de cas de génocide en Allemagne, en Afrique du Sud, au Ruanda, ainsi qu en Amérique parmi les populations indigènes.
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![]() Analyse des conflits appliquée à l'élaboration de stratégies d'intervention. Évaluation de projets et programmes en résolution de conflits. Études de cas. Questions éthiques reliées à la planification et l’évaluation des interventions en résolution de conflit.
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![]() Préalables : ECS2591, ECS2592.
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![]() Influence of development and allocation of economic resources on political conflict, including ethnic and religious strife. Influence of globalization on the propensity of societies toward violence.
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![]() Introduction à la recherche multidisciplinaire sur les conflits et la paix, surtout en ce qui concerne les conflits ethniques et religieux. Les exemples seront tirés du niveau local au niveau mondial. Le cours inclut des notions d’anthropologie, de sociologie, de psychologie, d’histoire, de science politique, de droit, de relations industrielles, de théologie, de philosophie, d’études des femmes et d’études stratégiques.
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![]() Théorie et pratique des habiletés d'écoute nécessaires pour participer à des processus de résolution de conflit. Développement des capacités de synthèse, de recadrage et de réponses appropriées aux situations difficiles. Attention à la communication non verbale, aux émotions et aux styles de communication. Exploration de quelques différences culturelles dans la communication. Un minimum de dix heures de laboratoire sera exigé dans ce cours.
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![]() Étude approfondie de sujets particuliers en études des conflits.
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![]() Préalables: ECS9997 et ECS9998
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![]() Les conséquences physiques, psychologiques et spirituelles des abus sexuels ainsi que les modes d’accompagnement des victimes.
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![]() Étude d’un thème particulier dans le domaine de la protection des personnes mineures et des personnes vulnérables.
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Automne 2020
![]() Concepts and foundations. Difference between mediation and negotiation. Case Studies. Ethical considerations. Role playing and practical exercises. Specificities of negotiation among ethnic and religious groups. A minimum of ten laboratory hours will be required in this course.
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![]() Preparation of comparative and quantitative research projects. Use of data sets, surveys and polls. Statistical analysis: correlation, regression analysis, trends, statistical inference. Examples taken from the study of ethnic and religious conflicts.
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![]() A multidisciplinary introduction to research in the evolving field of peace and conflict studies, with emphasis on ethnic and religious conflict. Cases are drawn from local to global levels. Includes anthropology, sociology, psychology, history, political science, law, labour relations, theology, philosophy, gender studies and security studies.
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![]() Explorations of the political sources of conflict, including power and ideologies. Respective roles of the state, public institutions, parties, and interest groups in conflicts. Management and resolution of conflicts in different political regimes.
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![]() Theory and practice of the listening skills crucial for participating in conflict resolution processes. Development of synthesis, reframing, and appropriate responses to difficult situations. Attention to non verbal communication, emotions, and communication styles. Exploration of some of cultural differences in communication. A minimum of ten laboratory hours will be required in this course.
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![]() Concepts et postulats de base. Différence entre médiation et négociation. Études de cas. Considérations éthiques. Mises en situation et exercices pratiques. Caractéristiques de la négociation entre groupes ethniques et religieux. Un minimum de dix heures de laboratoire sera exigé dans ce cours.
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![]() Introduction à la philosophie des sciences et à l’épistémologie. Éthique de la recherche. La création d’un plan de recherche : questions, hypothèses, variables, données et méthodes d’analyse. Les méthodes documentaires et qualitatives : la recherche bibliographique, la recherche historique, l’entrevue, l’étude de cas, l’observation. Problèmes spécifiques de l’étude des conflits ethniques et religieux.
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![]() Introduction à la recherche multidisciplinaire sur les conflits et la paix, surtout en ce qui concerne les conflits ethniques et religieux. Les exemples seront tirés du niveau local au niveau mondial. Le cours inclut des notions d’anthropologie, de sociologie, de psychologie, d’histoire, de science politique, de droit, de relations industrielles, de théologie, de philosophie, d’études des femmes et d’études stratégiques.
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![]() Exploration des sources politiques des conflits comme le pouvoir et les idéologies. Rôles respectifs de l’État, des institutions publiques, des partis et des groupes d’intérêt dans les conflits. Gestion et résolution des conflits dans différents régimes politiques.
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![]() Théorie et pratique des habiletés d'écoute nécessaires pour participer à des processus de résolution de conflit. Développement des capacités de synthèse, de recadrage et de réponses appropriées aux situations difficiles. Attention à la communication non verbale, aux émotions et aux styles de communication. Exploration de quelques différences culturelles dans la communication. Un minimum de dix heures de laboratoire sera exigé dans ce cours.
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![]() Overview of relations between English- and French-speaking groups in Canada with emphasis on their identity components. Review of efforts undertaken at various levels to address tensions related to language differences. Dialogue and elaboration of proposals for improving linguistic relations. Bilingual course. Students are expected to work in both official languages.
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![]() Introduction to the resolution of conflicts related to labour relations and policy differences in large organizations, especially in the public sector, with emphasis on ethnic and religious conflict. Roles of employers, workers, unions, third parties, mediation mechanisms, arbitration, and administrative tribunals.
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![]() Initiation to personal support to people involved in conflicts. Presentation of various models of personal and group coaching. Development of some basic abilities in this kind of intervention (including self-awareness, emotional intelligence, active and empathic listening, communication, overcoming resistance, etc.) through simulations and exercises.
Prerequisites: ECS2103, ECS2104.
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![]() Initiation à la résolution des conflits reliés aux relations de travail et aux contentieux politiques dans les grandes organisations, en particulier celles du secteur public, avec accent sur les conflits ethniques et religieux. Rôles respectifs des employés, des cadres, des syndicats, des organes de médiation, des arbitres et des tribunaux administratifs. Mises en situation et exercices pratiques.
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![]() Ce cours étudie différentes approches de la résolution pacifique des conflits violents comme la médiation et la négociation internationales, le maintien de la paix, la consolidation de la paix et les autres opérations de paix. Contribution des religions à la consolidation de la paix. On tentera de comprendre pourquoi les tentatives de résolution des conflits réussissent ou échouent dans leurs objectifs.
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![]() Examination of the many factors affecting conflict and violence including social classes, unequal resource distribution, culture, religion, institutions, decision making. Introduction to game theory in conflict studies.
Prerequisites: ECS2111, ECS2112, ECS2192, ECS2201.
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![]() In depth study of particular topics related to conflict studies.
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![]() Étude de plusieurs causes possibles des conflits et de la violence comme l’agressivité, l’instinct, la personnalité, l’apprentissage, la socialisation, les troubles de la personnalité, l’influence du groupe, le comportement des foules, les perceptions.
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![]() Conflict resolution approaches and institutions created over time in different regions of the world. Traditional dispute resolution mechanisms. State and law. Democratic institutions. Third party involvement and promotion of peace.
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![]() Study of theoretical models of conflict drawn from the social and behavioural sciences. Applications to the analysis of different types of conflict.
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![]() Conceptual and procedural ethical issues concerning norms of social justice and reconciliation. Relation of ethical issues to self-other dialectics, dynamics of discourse and power, gender and class, memory and agency.
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![]() Approches et institutions de résolution de conflit créées au cours de l histoire dans différentes régions du monde. Mécanismes traditionnels de résolution des conflits. L État et le Droit. Institutions démocratiques. Implication des tierces parties. Promotion de la paix.
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![]() Aspects théoriques et empiriques de divers processus et stratégies de médiation et de négociation. Analyse critique des principales approches contemporaines de la médiation et de la négociation. Cas de négociations réussies ou non. Rôles, capacités et motivations des personnes impliquées.
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![]() Étude de modèles théoriques des conflits tirés des sciences sociales et des sciences du comportement. Applications à l’analyse de différents types de conflits.
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![]() Problématiques éthiques conceptuelles et procédurales liées aux normes de la justice sociale et de la réconciliation. Liens des thèmes éthiques à la dialectique du soi et de l autre, à la dynamique du discours et du pouvoir, au genre et à la classe, à la mémoire et au rôle des agents humains.
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![]() Séminaire visant l'approfondissement des connaissances en études de conflits, sous un angle multidisciplinaire. Épistémologies en études de conflit.
Préalable : connaissance active du français ou de l'anglais et connaissance passive de l'autre langue.
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![]() Séminaire visant l'approfondissement des connaissances en études de conflits, sous un angle multidisciplinaire. Exploration du domaine en connexion avec les intérêts de recherche de l’étudiant.
Préalables : ECS8901. Connaissance active du français ou de l'anglais et connaissance passive de l'autre langue.
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![]() Préalables: ECS9997 et ECS9998
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![]() Development of abilities to critically read and understand academic works. Focus on formal writing skills: techniques of clear expression and construction of texts, argument development and organization. This course also includes a library laboratory component with focus on research skills, citations, and academic integrity.
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![]() The issue of sexual abuse in the society and Church. Definitions, causes and prevention.
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![]() Introduction à des approches théoriques dans les sciences humaines et aux méthodes qui sont appliquées pour interpréter les expressions multiples de l'expérience humaine, en particulier celles exprimées dans d’importantes œuvres d'art et de littérature.
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![]() Développement des habiletés à lire de façon critique et à comprendre des travaux universitaires. Mise en valeur des compétences d'écriture formelles : techniques d'expression claire et construction de textes, développement d'arguments et organisation. Ce cours comprend également une composante de laboratoire à la bibliothèque axée sur les compétences de recherche, les citations et l'intégrité scolaire.
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![]() Ethical analysis of the concepts of power and vulnerability in the context of working with vulnerable people.
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![]() L’intelligence émotionnelle comme outil de développement personnel et professionnel, qui s’insère dans un ensemble de compétences transférables qui rehaussent la capacité de bien fonctionner dans un milieu professionnel.
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![]() Dimensions épistémologique et méthodologique de la recherche interdisciplinaire sur les enjeux sociaux contemporains, en ce qui a trait en particulier aux sujets de thèse des étudiants.
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Hiver 2021
![]() Concepts and foundations. Objectives of mediation, importance of third parities. Mediation and post-modernity. Ethical considerations. Role playing and practical exercises. Specificities of mediation among ethnic and religious groups. A minimum of ten laboratory hours will be required in this course.
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![]() Introduction to the philosophy of science. Research Ethics. Development of research projects: questions, hypotheses, variables, data and analysis. Textual and qualitative research methods: bibliographic research, historical research, interviews, case studies, and observation. Problems related to the study of ethnic and religious conflicts.
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![]() This course consists of two components: (1) the examination of the variable linkages between inequality (economic, social, political), injustice, and violent conflict; and (2) the examination of efforts to create environments characterized by equality, equity, justice and peace.
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![]() Broad review of many international conflicts, their causes, and the factors that may contribute to their escalation. Roles of diverse international actors in the aggravation or the resolution of conflicts. Analysis of violent conflicts. Ethical and moral questions related to the use of violence.
Prerequisite: ECS2201.
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![]() Concepts et postulats de base. Objectifs de la médiation, importance de la tierce partie. Médiation et postmodernité. Considérations éthiques. Mises en situation et exercices pratiques. Caractéristiques de la médiation entre groupes ethniques et religieux. Un minimum de dix heures de laboratoire sera exigé dans ce cours.
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![]() Préparation de projets de recherche comparatifs et quantitatifs. Utilisation des banques de données. Les enquêtes et sondages. L’analyse statistique : corrélations, régression, tendances, covariance et inférence statistique. Exemples tirés de l’étude des conflits à caractère ethnique et religieux.
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![]() Tout conflit est vécu au niveau de la communauté locale, que sa source soit locale ou internationale. Ce cours identifie et analyse les différentes façons qu’ont les acteurs locaux et communautaires de comprendre et de réagir aux conflits violents ou non violents et à leurs conséquences.
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![]() Ce cours comprend deux volets: (1) l’examen des relations variées et changeantes entre les inégalités économiques, sociales et politiques et le conflit et la violence; (2) une étude des efforts dévoués à la création d’environnements humains caractérisés par l’égalité, l’équité, la justice et la paix.
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![]() Tour d’horizon de divers conflits internationaux, de leurs causes et des facteurs pouvant contribuer à leur escalade. Rôles des acteurs internationaux dans l’aggravation et la résolution des conflits. Analyse des conflits violents. Questions éthiques et morales reliées à l’utilisation de la violence.
Préalable : ECS2601.
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![]() This course compares and contrasts different approaches to the pacific resolution of violent conflict, such as peace building, peacemaking, and peace operations. Contribution of religions to peace building. An effort is made to understand when, why, and how such approaches are effective or ineffective for managing and resolving conflicts.
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![]() Social and philosophical theories of gender. Feminist theories of discrimination and power relations as they apply in conflict situations. Ethnic and religious factors in gender-related conflict issues. Constructive responses and social movements.
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![]() Examination of dialogue as a means of exploring hidden beliefs and the exchange of ideas between participants. Practical exercises that explore the use of dialogue as a means of resolving and transforming conflicts. Training in the use of structured dialogue in professional activities. Specificities of dialogue among ethnic and religious groups.
Prerequisite: ECS2321.
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![]() Définitions du traumatisme : approches multidisciplinaires. Perturbations des fonctions adaptatives. Prises de décisions en situation de crise Répercussions du traumatisme en fonction de certaines variables déterminantes. Conflit et transformation psychique.
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![]() Introduction à l’intervention auprès de groupes afin de gérer et de résoudre des conflits. Examen des dynamiques de groupe et comportements sous-jacents. Revue des différentes approches de processus de groupes. Exploration des exigences et habiletés pour la direction et la facilitation des groupes. Études de cas. Exercices pratiques en salle.
Préalables : ECS2503, ECS2504.
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![]() Examination of the many possible causes of conflict and violence such as aggression, instinct, character traits, learned behaviours, socialization, personality disorders, group influences, mob behaviour, and perceptual issues.
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![]() Étude de plusieurs facteurs explicatifs des conflits et de la violence comprenant les classes sociales, la distribution inégale des ressources, la culture, la religion, les institutions, les contraintes décisionnelles, le comportement rationnel. Initiation à la théorie des jeux dans l’étude des conflits.
Préalables : ECS2511, ECS2512, ECS2592 et ECS2601.
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![]() Theoretical concepts to understand the dynamics of religious and ethnic conflicts. Application of these concepts to particular situations. Religion, ethnicity, gender, class, and other identity signifiers. Human identity needs, mimetic theory, and structures of domination. Ethno-nationalist movements and victimization.
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![]() Critical evaluation of research findings in the human sciences. Qualitative and quantitative methods of gathering, validating, and interpreting evidence. Issues in research ethics. Applications in graduate research projects and theses.
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![]() Multidisciplinary examination of cases of domination and marginalization. Social and cultural constructions of gender. Role of these constructs in structures of domination. Challenges met in transforming these structures.
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![]() Évaluation critique concernant les résultats de la recherche en sciences humaines. Méthodes qualitatives et quantitatives pour la collecte des données, leur validation et leur interprétation. Aspects éthiques de la recherche. Application à des projets de recherche universitaires et à la rédaction de thèse.
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![]() Analyse des conflits appliquée à l'élaboration de stratégies d'intervention. Évaluation de projets et programmes en résolution de conflits. Études de cas. Questions éthiques reliées à la planification et l’évaluation des interventions en résolution de conflit.
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![]() Séminaire visant l'approfondissement des connaissances en études de conflits, sous un angle multidisciplinaire. Épistémologies en études de conflit.
Préalable : connaissance active du français ou de l'anglais et connaissance passive de l'autre langue.
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![]() Séminaire visant l'approfondissement des connaissances en études de conflits, sous un angle multidisciplinaire. Exploration du domaine en connexion avec les intérêts de recherche de l’étudiant.
Préalables : ECS8901. Connaissance active du français ou de l'anglais et connaissance passive de l'autre langue.
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![]() Évaluation critique des résultats de la recherche en sciences humaines. Méthodes qualitatives et quantitatives pour la collecte des données, leur validation et leur interprétation. Aspects éthiques de la recherche. Applications à des projets de recherche au niveau des projets de recherches et des thèses au niveau des études supérieures. Critical evaluation of research findings in the human sciences. Qualitative and quantitative methods of gathering, validating, and interpreting evidence. Issues in research ethics. Applications in graduate research projects and theses.
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![]() Préalables: ECS9997 et ECS9998
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![]() Conflict is always experienced at a community level, whether its source is local or international. This course identifies and examines the many different ways in which local or community level actors respond to the causes and effects of violent and non-violent conflict in their midst.
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![]() Social and philosophical theories of gender. Feminist theories of discrimination and power relations as they apply in conflict situations. Ethnic and religious factors in gender-related conflict issues. Constructive responses and social movements.
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![]() Introduction to theoretical approaches in the Humanities and to the methods that are applied to interpret the multiple expressions of human experience, particularly those expressed in important works of art and literature.
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![]() Indigenous and non-Indigenous perspectives on the First Peoples of Canada, cultural diversity, traditional practices and beliefs, relationship with the environment, changing roles and structures influenced by colonization. Contemporary issues faced by First Nations, Métis and Inuit, including cultural genocide and trauma.
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![]() Les défis sociaux et écologiques auxquels l’humanité doit faire face aujourd’hui, ainsi que les questions de justice sociale qui en découlent. Ces questions seront abordées dans une perspective de développement communautaire et d’efforts favorisant des transformations écologiques et sociales en vue d’un avenir plus prometteur.
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![]() Les Premiers Peuples du Canada, la diversité culturelle, les pratiques et croyances traditionnelles, les relations avec l'environnement, l'évolution des rôles et des structures influencés par la colonisation, le tout de points de vue autochtones et non autochtones. Problèmes contemporains des Premières Nations, des Métis et des Inuits, y compris le génocide culturel et les traumatismes.
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![]() The physical, psychological and spiritual consequences of sexual abuse as well as the means of care for victims.
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![]() Ethical considerations in helping relationships. Risk factors and factors that contribute to the well-being of the person seeking help, from the perspective of the ethics of care.
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![]() Étude avancée d’un sujet déjà analysé dans le cadre du programme, exploration d’un thème dans le domaine particulier de la protection des personnes mineures et des adultes vulnérables.
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![]() Dimensions épistémologique et méthodologique de la recherche interdisciplinaire sur les enjeux sociaux contemporains, en ce qui a trait en particulier aux sujets de thèse des étudiants.
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Printemps / Été 2021
![]() A multidisciplinary examination of trauma: Disruption of responsive mechanisms. Decision making in crises. Contributing factors affecting the impact of trauma. Conflict and psychological transformation.
Prerequisites: PSY1101 and PSY1102 or IPA1121 and IPA1122.
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![]() In depth study of particular topics related to conflict studies.
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![]() Étude approfondie de sujets particuliers en études des conflits.
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![]() Influence of development and allocation of economic resources on political conflict, including ethnic and religious strife. Influence of globalization on the propensity of societies toward violence.
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![]() Conflict analysis applied to the elaboration of intervention strategies. Evaluation of projects and programs in conflict resolution. Case studies. Ethical questions related to the planning and evaluation of conflict resolution interventions.
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![]() Concepts théoriques utilisés dans l'étude de la dynamique des conflits religieux et ethniques. Application de ces concepts à diverses situations. Religion, ethnicité, rapports sociaux de sexe, classe sociale et d'autres signifiants de l'identité. Besoins humains d'identité, théorie mimétique, structures de domination, mouvements ethno-nationalistes et victimisation.
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![]() La violence et le traumatisme dans le contexte de conflits identitaires. Composantes affective, spirituelle, physique et cognitive de l'être humain. Réconciliation, pardon et guérison des traumatismes.
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![]() Préalables : ECS2591, ECS2592.
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![]() Introduction à la recherche multidisciplinaire sur les conflits et la paix, surtout en ce qui concerne les conflits ethniques et religieux. Les exemples seront tirés du niveau local au niveau mondial. Le cours inclut des notions d’anthropologie, de sociologie, de psychologie, d’histoire, de science politique, de droit, de relations industrielles, de théologie, de philosophie, d’études des femmes et d’études stratégiques.
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