Saint Paul University
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Teaching Personnel

Goulet, Jean-Guy   Goulet, Jean-Guy
Full Professor
Program: Conflict Studies
Office : GIG 326
Phone: 613-236-1393, ext.: 2252
Email: jggoulet@ustpaul.ca


Research Activities:

Aboriginal Peoples; Resistance to policies of assimilation and extermination; Role of language and religion in the construction of identities at the levels of the individual and the collectivity, qualitative research methods and ethical issues

Education:

PhD, M. Phil.,MA, (Socio-cultural anthropology), Yale University, 1978
BA. Theology, Saint Paul University, 1973
L.Philosophy, Saint Paul University, 1971
MA, University of Ottawa, 1971
BA., Philosophy (Honours), University of Ottawa, 1968
BA., University of Ottawa, 1967
Member of the Faculty of Graduate and Postdoctoral Studies

Courses taught:

ECS 5711 Identités religieuses et conflits
ECS 5311 Religious Identities and Conflits
ECS 5702 Approches des conflits et de la justice sociale
ECS 5316 Indigenous Cultures and Coexistence
ECS 5716 Cultures indigènes, conflits et coexistence
ECS 6540 Séminaire de recherche

Publications:

Refereed Book & Journal edited:

1.Extraordinary Anthropology. Transformations in the Field, ed. by Jean-Guy Goulet and Bruce Miller, Nebraska University Press. 2007, 464 pages.

2. De l’observation participante à l’observation de la participation. La transformation de l’anthropologue par le terrain. Sous la direction de Jean-Guy A. Goulet. Anthropologie et Sociétés 35 (3), 2011, 286 pages.

Refereed Chapters in Books

1. “The Dene Tha of Chateh: Continuities and Transformations”, in C. R. Wilson and Christopher Fletcher (eds), Native Peoples: The Canada Experience, Fourth Edition. Oxford University Press, pp. 175-199, 2013.

2. « Le lien inaliénable entre le Créateur et les Premières Nations. Une dimension méconnue des affirmations identitaires au Canada et au Québec », dans Dynamiques religieuses des autochtones des Amériques/Religious Dynamics of Indigenous People of the Americas, sous la direction de Robert R. Crépeau et Marie-Pierre Bousquet, éditions Karthala, Paris, pp. 25-61, 2012.

3. “Moving Beyond Culturally Bound Ethical Guidelines”, in J.G. A Goulet and Bruce Granville Miller (eds), Extraordinary Anthropology. Transformations in the Field, Lincoln: Nebraska University Press, 2007, pp. 208-236.

4. “Embodied Knowledge: Towards a Radical Anthropology of Cross-cultural Encounters” (with Bruce Granville Miller as second author), in J.G. A Goulet and Bruce Granville Miller (eds), Extraordinary Anthropology. Transformations in the Field, Lincoln: Nebraska University Press, 2007, pp.1-14.

Papers in refereed Journals:

1.Goulet, J.-G., « Comprendre et gérer la peur existentielle : approches anthropologiques de la religion et des rituels de guérison», Ethnologies 33 (1) : 33-73, 2011.

2.Goulet, J.-G., « Présentation : L’interdit et l’inédit. Les frontières de l’ethnologie participante », Anthropologie et Sociétés 35 (3) : 9-42. 2011.

3.Goulet, J.-G., «Trois manières d’être sur le terrain : une brève histoire des conceptions de l’intersubjectivité », Anthropologie et Sociétés 35 (3) : 107-125, 2011.

4.Goulet, J.-G., “Legal Victories for the Dene Tha? Their significance for Aboriginal Rights in Canada. Anthropologica 52 (1): 15-31, 2010.

5.Goulet, J.-G., « La dimension religieuse des revendications autochtones au Canada ». Recherches amérindiennes au Québec 38 (2-3) : 83-93, 2008.

6a.Goulet, J.-G., “Aboriginal Peoples and Homelands in Canada. The Case of the Dene Tha”. Concilium, revue internationale de théologie, Land Conflicts, Land Utopias, Marie-Theres Wacker – Elaine M. Wainwright (eds.), 2007, 43 (2) : 28-36.

6b.« La popolazioni autoctone canadesi e i loro territori. Il caso dei Dene Tha’ ».Concilium, rivista internazionale di teologia, Conflitti di Terra – Utopie Di Terra, Marie-Theres Wacker – Elaine M. Wainwright (edd.), 2007, 43 (2) : 37-48.

6c.“Indigene Vökler und angestammte Gebiete in Kanada”. Concilium. Internationale Zeitschrift für Theologie, Landkonflikte – Landutopien, Herausgegeben von Marie-Theres Wacker und Elaine Wainwright, 2007, 43 (2) :145-154.

7.Goulet, J.-G., « Maîtres chez nous. Les fondements des projets de justice et de citoyenneté des autochtones et des allochtones au Québec ». Anthropologie et Sociétés. Numéro thématique: Une anthropologie de la paix? 30 (1) 187-202, 2006.


8.Linda Hunter, Jo Logan, Sylvia Barton, Goulet, J.-G., “Aboriginal Healing, Reclaiming Balance and Culture”. Journal of Holistic Nursing 17(1): 13-22, 2006

9.Goulet, J.-G. et Kim Harvey-Trigoso, « L’espérance passe de la forêt à la salle de classe. Clivage et continuité dans les valeurs entre générations de Dènès Tha ». Recherches amérindiennes au Québec 35 (3): 71-84, 2005

Papers in Refereed Conference Proceedings:

1.« L’imaginaire politique et religieux: une clé d’interprétation des conflits entre Autochtones et Allochtones au Canada », Les sociétés au risque des conflits. Perspectives internationales. Sous la direction de François Mabille et Hélène Tessier. Paris : Éditions du Cygne : 79-106, 2013.

2. « A Dene Approach to Learning about the Power of the Human Mind and the Nature of Spirits », La nature des esprits dans les cosmologies autochtones. Nature of Spirits in Aboriginal Cosmologies. Sous la direction de / Directed by Frédéric B. Laugrand and Jarich G. Oosten. Québec: Les Presses de l’Université Laval : 151-174, 2007.

Communications savantes

1.“How are aboriginal patterns of cooperation and peaceful coexistence established in the Canadian western subarctic?”, a paper accepted for session Peacebuilding,the Neglected Half of the War-Peace Nexus, organized by Richard B. Lee, University of Toronto and Frehiwot Tesfaye, York University, to be held at the 112th Annual Meeting of the AAA, at the Chicago Hilton, Essex Inn and Renaissance Blackstone November 20-24, 2013, with the theme "Future Publics, Current Engagements".

2.« Au-delà de la violence une alliance autochtone pour la souveraineté des uns et des autres », communication dans la session intitulée «Connexions et affinités religieuses transnationales autochtones», organisée par Robert Crépeau et Frédéric Laugrand Congrès de la Société Internationale de Sociologie des Religions, à Turku (Finlande) du 27 au 30 juin 2013.

3.« Les peoples autochtones canadiens comme promoteurs de nouvelles normes internationales », au Colloque / Gouvernance globale contre régulation ? Quelle normativité pour les relations internationales ?, Université Paris-Est Créteil Val- de-Marne, organisé par le Laboratoire de recherche sur la gouvernance publique (LARGOTEC), 7 et 8 juin 2012.

4.“Native American accounts of themselves in a Christian world”, a contribution to the session, Agency in Religious Experience, organized by Shayne Dahl and Roger Lohmann at the American Anthropological Association annual meeting, Montréal, QC, November 19, 2011.

5.“A Declaration of First Nations: Our Responsibilities to the Creator”, a contribution to the session organized by Dr. Robert Crépeau (Université de Montréal) : Beyond political and Cultural networks: The Challenges of Religious Pluralism for Indigenous Peoples of the Americas, at the American Anthropological Meeting, New Orleans, LA, 21 November 2010.

6.« L’imaginaire politique et religieux au Canada : Une clé d’interprétation des conflits entre Autochtones et Allochtones au Canada? », Colloque « Conflits et Sciences Sociales : Mises en corrélation des enseignements et des recherches en français », Le jeudi 1er avril 2010, Université Saint-Paul. Colloque rassemblant des chercheurs de la Faculté des sciences sociales et économiques de l’Institut catholique de Paris, de la Faculté des Sciences Humaines de l’Université catholique de Lille, et de la Faculté des Sciences Humaines de l’Université Saint-Paul.

7.“To become other to understand another?” An invited contribution to How Does Anthropology Know? Ethnographic Fieldwork and the Co-Production of Knowledge, 25-27 September 2008, Montréal. Organizing Committee members include prominent Canadian scholars along with international experts in the field from UC Santa Cruz, Amsterdam School for Social Science Research, University of Copenhagen.

8.“Heightened engagement and transformation in the field : Reflections on the ‘practical’ side of ethnographic practices among the Dene Tha.” Plenary Panel The Promise and Perils of an Engaged Anthropology, at the Annual Conference of the Canadian Anthropological Society – Société canadienne d’anthropologie (CASCA) 8-11 May 2008, in Ottawa.

9.“A legal victory for the Dene Tha?”, in symposium organized by Sylvie Poirier and Nic Peterson on “Land, Cultural and Political Imagination, and Indigenous Futures in Remote Communities in Canada and Australia. A Comparative Perspective”, at the Annual Conference of the Canadian Anthropological Society– Société canadienne d’anthropologie (CASCA) 8-11 May 2008, in Ottawa.

10.“Global economic interests and resistance informed by aboriginal spirituality: the case of the Dene Tha”, in Session entitled “Dynamiques religieuses des autochtones des Amériques - Séance I – Religious Dynamics of Indigenous Peoples of the Americas – Part I, in Toronto, 11 of May 2007, a the CASCA-AES Conference, “Indigeneities & Cosmopolitanisms”.

11.“Ethnographic imagination as a source of historical interpretation”, Round Table, Canadian Society for the study of religion, Discussion of Allan Greer’s book, Mohawk Saint Catherine Tekakwitha and the Jesuits, Oxford U. Press, 2005. London ON, May 29, 2005. Part of this communication appeared in «Comprendre et gérer la peur existentielle : approches anthropologiques de la religion et des rituels de guérison», Ethnologies 33 (1) : 33- 73, 2011.

Other public conferences :

1.« Two to Zero. Who Wins? The Crown or the Dene Tha? : The Crown’s Duty to Consult and the Dene Tha Claim to their Aboriginal Rights”, Northern Studies Lecture Series / Conférences des etudes du nord, Ottawa University, 21 January 2010.

2. « Rencontres et transformations – La plume d’aigle », présentation à la conférence Réconciliation et coexistence: oralité et culture de l’écrit / Reconciliation and Co-existence: Orality and Literacy, Université Saint-Paul, le vendredi, 30 octobre 2009.

3. « L'espérance passe de la forêt au milieu scolaire: clivage et continuité au niveau des valeurs entre générations de Dènè Tha ». Communication au Colloque Réalités et défis pour les jeunes en milieux autochtones contemporains: faut-il parler des problèmes ou des projets?, organisé par le CIÉRA (Centre interuniversitaire d'études et de recherches autochtones) de l'Université Laval, 14 et 15 avril 2005.

4. « Justice et citoyenneté pour les Peuples autochtones au Québec ». Communication à la Table Ronde Justice et citoyenneté pour quels peuples et quelles nations?, organisé par la revue Anthropologie et Sociétés de l'Université Laval, 26 janvier 2005.

Other contributions

1.Commentaire sur « L’Amérique autochtone », dans le cadre du Colloque de la Société québécoise de science politique, « Territoires de l’Amérique », les 24-25-26 mai 2005.

2.Président de séance, conférence sur les enfants victimes de la violence en Colombie, Université saint Paul, le 17 mai 2005.

3.Présentation et discussion de Ways of Knowing : Experience, Knowledge and Power among the Dene Tha, publié en 1997, dans le cadre du cours SRS 4107 Dialogue, Imposition, and Resistance : Aboriginal-EuroCanadian Religious Interactions, 1600-Present offert à l’Université d’Ottawa par la professeure Emma Anderson, le 1er novembre 2006.

4.Présentation et discussion de «Cérémonies, prières et medias: perspectives autochtones », article publié en 2000 dans Recherches amérindiennes, dans le cadre du cours THO 2572 Christianisme et spiritualités amérindiennes offert par le professeur Achiel Peelman, le 14 février 2007.

5.Présidence d’une session intitulée « Éducation et formation autochtones : Enjeux et perspectives », lors du colloque du CIÉRA (Centre interuniversitaire d’études et de recherches autochtones), Université Laval, 13 avril 2007.

6. Commentaire sur l’ouvrage Autochtonies. Vues de France et du Québec, dirigé par Natacha Gagné et Marie Salaün, dans le cadre du « Lancement de livres et des activités du Centre interdisciplinaire de recherche sur la citoyenneté et les minorités (CIRCEM) de l’Université d’Ottawa, le jeudi 14 janvier 2010.

7.Répondant, à la présentation d’Annik Chiron, PhD, « Le temps du pardon » / « Apology », Séminaire du midi / Noon-Hour Seminar, Études de conflits, Université Saint Paul, le mercredi 22 septembre 2011.